Info over de Cito Leerling in Beeld

De belangrijkste toetsen op de basisschool

Kinderen op de basisschool maken tweemaal per jaar de Leerling in Beeld van het LVS. De eerste Leerling in Beeld wordt afgenomen in januari en wordt M genoemd. De tweede toets vindt plaats in mei of juni , de E-toets. Wat is nu handig om als opvoeder over deze toets te weten? In dit artikel leggen we alles uit over de Leerling in Beeld toetsen. Daarmee bent u straks volledig op de hoogte.

Welke toetsen worden er afgenomen?

Om te beginnen zijn dit de Leerling in Beeld -toetsen die worden afgenomen: rekenen, spelling, woordenschat en begrijpend lezen. De kinderen worden getoetst over alle onderdelen die aan bod is gekomen. Dat gaat dus over: rekenen met getallen tot en met honderd, klokkijken, vermenigvuldigen en delen. Op het gebied van spelling gaat het over de juiste schrijfwijze van zowel categoriewoorden als werkwoorden. Woordenschat wordt getest middels woorden die leerlingen per groep moeten kennen. Begrijpend lezen gaat over de wijze waarop kinderen teksten lezen en interpreteren. Elk van deze onderdelen komen tijdens de lessen uitgebreid aan de orde en zouden dus goed gemaakt moeten kunnen worden.

Belang

Om welke reden neemt de basisschool de toetsen af? Wat is er zo belangrijk aan de scores van kinderen? De basisschool doet er alles aan om de leeropbrengsten van kinderen in kaart te houden. Door twee keer te toetsen is die lijn goed te volgen. De leerkrachten kunnen zien of de klas en leerlingen naar verwachting groeien en vooruitgaan. Zo niet, dan kan er een plan worden gemaakt om het kind verder te helpen. Ook zijn de scores belangrijk voor de uitstroom na het basisonderwijs richting het voortgezet onderwijs. De score telt dan ook mee.

Voorbereiden op de toetsen

Natuurlijk is het de bedoeling dat de basisschool haar leerlingen goed voorbereid op de Leerling in Beeld -toetsen die in januari en mei worden afgenomen. De inhoud komt het hele jaar aan bod. Het is dus aannemelijk dat kinderen vanzelf worden voorbereid op de Leerling in Beeld -toetsen. Helaas wil dat niet alles zeggen, want de toetsen verschillen behoorlijk van de methodetoetsen. Niet alleen de inhoud is soms verder, ook de vraagstelling is anders dan op de normale toetsen. Niet opvallend dus dat veel ouders kiezen om met hun kind te Leerling in Beeld -toetsen voor te bereiden. Daar zijn goede oefenboeken voor nodig, die weten wat er in groep 4 aan bod komt. De oefenboeken voor Leerling in Beeld van libtoetsoefenen.nl kunnen gebruikt worden om leerlingen goed voor te bereiden op de toetsen van groep 3 tot en met 8.

Cito Leerling in Beeld thuis oefenen

Educatieve uitgeverij libtoetsoefenen.nl heeft zes boeken gemaakt voor groep 3 tot en met 8 van de basisschool. Wat betreft de vakken rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling komt alles aan bod. De oefenboeken van Educazione worden door vele ouders gebruikt om hun kinderen te helpen voorbereiden op de toetsen op school. De oefenboeken zijn zowel digitaal (in PDF) als fysiek (in boekvorm) te verkrijgen.

Slotsom

In groep 3 tot en met 8 worden twee belangrijke toetsen afgenomen: de Leerling in Beeld -toets M (januari) en E (mei). Deze toetsen gaan over spelling, woordenschat, begrijpend lezen en rekenen en zijn belangrijk omdat ze de doorgaande lijn van kinderen in kaart brengen. De leerkrachten gebruiken de scores om kinderen verder te helpen. Omdat deze toetsen erg belangrijk zijn kiezen veel ouders ervoor om hun kinderen thuis extra voor te bereiden op de Leerling in Beeld -toetsen. De Leerling in Beeld Oefenboeken van libtoetsoefenen.nl komen daarbij goed van pas.